Waarom fietsen goed voor je is

Waarom fietsen goed voor je is

SSN | 17-08-2017

Nieuws | Algemeen

Wil jij fit en gezond de zomer in? Ga dan in deze warmere maanden nog vaker met de fiets!

Fietsen & gezondheid interessante weetjes over het effect op je gezondheid

Ben je gek op fietsen? Dan is het goed om te weten wat het effect is van fietsen op je gezondheid. Fietsen is namelijk erg gezond! Zorg dat je deze weetjes allemaal in je opneemt en je ontdekt hoe goed het is om nog vaker te fietsen.

Overtollig vet? Fietsen helpt je!

Als je last hebt van overtollig vet, dan kun je daar nu wat aan doen door meer te fietsen. Wanneer je minimaal een half uur per dag gaat fietsen krijgt je vetverbranding een boost. Het werkt ook door na het fietsen, want jouw actieve spierweefsel neemt toe wanneer je meer gaat bewegen. Als je hard gaat fietsen, dan verbrand je juist meer koolhydraten dan vetten. Het beste kan er gefietst worden op een gemiddeld tempo, zodat je zoveel als mogelijk aan vetten kunt verbranden. Verbruik je meer energie dan je via voedsel binnenkrijgt? Dan val je automatisch meer af. Ga gezonder eten en meer fietsen, dan zullen de overtollige kilo’s sneller verdwijnen.

Name

Fietsen is gezond, maar waarom?

Fietsen is om verschillende redenen gezond voor je:

·         Door te fietsen ga je de strijd aan met allerlei ziekten

Door meer te bewegen, in dit geval fietsen, stroomt jouw bloed beter door en kunnen de afvalstoffen beter worden afgevoerd. De kans op de hart- en vaatziekten neemt hierdoor af. Ook kan de kans op diabetes type 2 hierdoor worden verkleind (bron: PLOS medicine).

 

·         Fietsen verbetert de weerstand

Voor je immuunsysteem is het goed om te bewegen en dus ook te fietsen. Het is belangrijk dat je minimaal vijf dagen in de week intensief gaat bewegen, om je weerstand in balans te houden.

 

·         Kom je lastig in slaap?

Ga dan eens dagelijks fietsen en bekijk wat dat met je doet. De kans dat je beter in slaap valt, is groot. Als je regelmatig gaat bewegen, zorgt dat er voor dat je beter en dieper kunt slapen. In de ochtend word je dan ook uitgerust en fris wakker. Bewegen in de buitenlucht is een goed middel om beter te slapen.

 

·         Door te fietsen, krijg je ook sterkere spieren

Je belast je spieren en gewrichten minder als je fietsen (dan wanneer je gaat hardlopen). Hierdoor krijg je minder snel een blessure, maar je bent wel lekker in beweging. Je spieren worden ook sterker, fietsen kun je dan ook langer zonder spierpijn. Bouw het fietsen wel rustig op, zodat je lichaam er ook aan kan wennen.

 

·         Last van stress?

Pak de fiets en ga de natuur in. Fietsen is een ideale manier om je te ontspannen. Geniet eens van alles om je heen, geen zorgen maken maar écht genieten. Wanneer je in beweging bent kun je je hoofd gemakkelijker leegmaken. Je stressniveau zal dalen en je humeur zal verbeteren wanneer je regelmatig gaat fietsen.

 

·         Fietsen is goed voor je hersenen

Door te bewegen verhoog je de aanmaak van hersencellen en ook de bloedcirculatie naar de hersenen neemt nog verder toe. Je geheugen wordt beter en je kunt je ook beter concentreren.

Nieuwe fiets kopen? Kijk dan eens bij deze fietsen van Fietsenopfietsen.nl. Hier vind je kwaliteitsfietsen voor een scherpe internetprijs. Vergeet niet om de verschillende specificaties bij de fietsen goed met elkaar te vergelijken. 

Name

Gezond op pad, neem de fiets

Iedere dag met de auto naar het werk, terwijl je ook de fiets kunt pakken? Laat de auto vanaf nu staan en pak de fiets. Je weet nu wat het effect is van fietsen op je gezondheid. In de avonduren of in het weekend samen een fietstocht maken, maakt het nog leuker! Lekker even ontspannen, genieten van alles om je heen, echt tot rust komen.

Belangrijke tip: vergeet niet om je fiets tijdens een (lange) fietsrit goed te beschermen tegen diefstal. Als je een lange fietstocht maakt, heb je vaak een aanzienlijk bedrag voor je fiets betaald. Vergeet niet om je fiets tijdens het pauzeren op slot te zetten. Al helemaal als je langer pauzeert door bijvoorbeeld in een restaurant of een bistro een hapje en een drankje te doen. Slotenspeciaalzaak.nl adviseert om gebruik te maken van minimaal 2 sloten. Gebruik naast je ringslot ook een kabelslot of een kettingslot en maak je fiets altijd vast aan een vast obstakel. Dan weet je zeker dat je lang kan genieten van je fiets!

Verbeter jouw gezondheid en pak vaker de fiets. Je zal het bij alle dingen die je doet merken, je conditie wordt beter, je krijgt meer energie en de stress neemt af. Fietsen is voor je hele lichaam gezond, waar wacht je nog op?

Reacties